dinsdag 25 februari 2014

pralines met gember en witte chocolade

Ik zat al een tijdje met het idee te spelen om zelf pralines te maken toen deze dame (Ann Reardon) een video op Youtube plaatste waarin ze haarfijn uitlegde hoe dit in zijn werk ging. Nu had ik geen excuus meer om het nog langer uit te stellen.
De eerste soort die ik ooit gemaakt heb waren die met gember. Ik vind dit persoonlijk lekkerder met witte chocolade dan met donkere- of melkchocolade.  Wat ik jullie dan ook wil laten zien vandaag zijn pralines met witte chocolade en gember. Ik ben af en toe vergeten foto's te nemen waardoor ik niet alle stappen heb, maar ik zal hier plaatsen wat ik wel heb.

Ingredienten:


  • 100 g witte chocolade + 100 g witte chocolade voor omhulsel
  • 60 ml  volle room
  • gember naar smaak

benodigdheden:

  • praline- of ijsblokjesvorm 









Werkwijze:

  • Doe de room in een kom die in de microgolfoven mag,
  • Snij de gember in fijne plakken,
  • Doe de gember bij de room en roer,
  • Warm de room op in de microgolfoven tot juist tegen het kookpunt,
  • Haal de gember uit de room










  • Doe de chocolade bij de room en roer tot deze gesmolten is,
  • Warm eventueel nog even op in de microgolf,
  • Laat even rusten tot de ganache iets dikker wordt.

Werkwijze chocolade omhulsel:

  • Smelt 100 g witte chocolade in een kom in de microgolfoven,
  • Eerst 30 seconden, daarna telkens 10 seconden tot de chocolade volledig gesmolten is,
  • Giet in de vorm,
  • Laat een paar seconden staan en giet daarna de chocolade terug in de kom, hoe langer je de chocolade in de vorm laat hoe dikker je chocoladerand gaat zijn, 
  • Zet de vorm in de ijskast tot de chocolade hard is.


  • Doe de gembervulling voor 2/3 in de vormpjes,
  • Zet even (+/- 10 min.) in de ijskast,
  • Hersmelt de overige witte chocolade en giet over de vormpjes,
  • Zet terug in de ijskast tot ze klaar zijn om uit de vorm gehaald te worden,
  • Haal uit de vorm en presenteer je zoals je zelf wenst.

Ondertussen heb ik al wat geëxperimenteerd met andere smaken, maar gember blijft toch wel favoriet hier thuis.
Eigenlijk is het helemaal niet zo moeilijk, pralines maken. Je moet er alleen een beetje tijd voor uittrekken. Hopelijk heb ik hiermee iemand geïnspireerd om zelf eens voor chocolatier te spelen. En ik spreek uit ervaring als ik zeg dat je met deze alvast veel bewondering zult oogsten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten