woensdag 20 juli 2016

Cheesecake, cheesecake en chocolade

Cheesecake. Bestaat er een beter dessert dan dat? Ik denk het niet. En als die cheesecake dan ook nog eens vol met chocolade zit kan het voor mij niet meer stuk.
Zondag gaven mijn broer en zijn vrouw een kleine babyborrel voor hun pasgeboren zoontje (waarvan ik meter ben :-)). Ze moesten zelfs niet vragen of ik iets wou meebrengen, ik heb het gewoon zelf voorgesteld. Wat waren ze blij met de extra hulp.
Ik ben in mijn collectie dessertboeken gedoken en mijn oog viel op dit boekje.




Na veel wikken en wegen heb ik dan toch maar besloten om een cheesecake met sinaasappel en een chocoladespiegel te maken. Dit was het resultaat.

De foto is met mijn gsm getrokken dus heel erg duidelijk is het niet, maar het was verdomd lekker.

Ingrediënten:

  • 1 grote sinaasappel
  • 450g verse roomkaas
  • 200g mascarpone
  • 5cl vloeibare room
  • 1 potje yoghurt
  • 100g boter (gesmolten)
  • 4 eieren
  • 180g pure chocolade
  • 250g petit-beurres (of andere droge koekjes, bij mij werkte dit prima)
  • 2el cacaopoeder
  • 150g kristalsuiker
  • 1 1/2 el bloem

Recept:
  • Verkruimel de koekjes. Meng in een kom de kruimels, het cacaopoeder en de gesmolten boter.
  • Druk dit koekmengsel op de bodem en de wand van een springvorm met een hoge rand en een diameter van ongeveer 23cm.
  • Zet 20 minuten in de koelkast.
  • Verwarm de oven voor op 160°c.
  • Rasp de schil van de sinaasappel fijn.
  • Pers de sinaasappel uit en vang het sap op.
  • Meng in een kom de verse roomkaas, de mascarpone en de kristalsuiker glad.
  • Roer de geraspte sinaasappelschil en de yoghurt door het mengsel.
  • Meng er één voor één de eieren door. 
  • Roer een derde van het sinaasappelsap door het mengsel en voeg de bloem toe.
  • Blijf stevig roeren.
  • Verdeel dit mengsel over de koekbodem en zet in de oven.
  • Laat 15 minuten bakken op 160°c.
  • Zet de oven op 120°c en laat nog 50 minuten bakken.
  • Zet de oven uit en laat de cheesecake in de oven afkoelen.
  • Smelt in een pan de pure chocolade, de vloeibare room en de rest van het sinaasappelsap.
  • Roer het geheel stevig tot een glad mengsel.
  • Laat afkoelen.
  • Giet dit chocolademengsel over de cheesecake en strijk glad met een spatel.
  • Zet 24 uur in de koelkast en dien op.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten