dinsdag 6 mei 2014

paddenstoel cupcakes

Deze chocolade cupcakes zijn niet alleen lekker, ze zijn ook nog eens leuk om naar te kijken.

Het recept komt uit dit boekje: cupcakes van Sue McMahon. 



Ik heb de gewone chocolade cupcakes gemaakt. Een simpel maar lekker recept.

cupcakes:

Je moet niet panikeren als je de foto ziet, het recept is wel degelijk voor 12 cupcakes. Alleen was de helft al opgegeten voor ik eraan gedacht heb er een foto van te nemen.

Ingrediƫnten:


  • 125 g boter
  • 125 g kristalsuiker
  • 2 eieren
  • 2 eetlepels melk
  • 100 g zelfrijzende bloem
  • 3 afgestreken eetlepels cacao (ongezoet)
benodigdheden:

  • cupcakeblik
  • papieren cupcake vormpjes
werkwijze:

  • verwarm de over voor op 190°C
  • klop de boter en de suiker in een kom tot een lichte luchtige massa
  • voeg de eieren en de melk toe
  • zeef de zelfrijzende bloem en de cacao erover
  • klop tot een glad beslag
  • verdeel het beslag over de vormpjes
  • bak tot de cupcakes gerezen zijn en in het midden net stevig aanvoelen (+/- 12-15 minuten)
  • haal de cupcakes uit de oven en laat ze op een rooster afkoelen.
Nu zijn de cupcakes klaar om te worden versierd. Ik heb een techniek gebruikt die ik hier gevonden heb. Ik heb er dan wel geen strik van gemaakt, maar gewoon rond gemaakt.
Ik heb kant en klare rolfondant gebruikt waarvan ik een deel rood gekleurd heb. Om de fondant op de cupcakes te lijmen heb ik boterroom gebruikt. De eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik deze niet van nul gemaakt heb. In de plaats daarvan heb ik een pakketje uit de Aveve gebruikt. Af en toe mag dat wel vind ik, als de klus maar geklaard is. 
Wat ik gedaan heb is eerst de rode fondant zo dun mogelijk uitgerold en daarna heb ik er met een grote spuitmond allerlei cirkels uitgeduwd. 
Daarna heb ik de witte fondant uitgerold en de rode cirkels er met een heel klein beetje water op bevestigd. 
Dan ben ik er nog eens over gegaan met de roller om ervoor te zorgen dat de rode cirkels zo weinig mogelijk reliĆ«f gaven. 
Vervolgens heb ik cupcake per cupcake gewerkt en telkens eentje ingesmeerd met boterroom om daarna met een cirkelvormige koekjesvorm die een net iets grotere diameter heeft dan de cupcake een cirkel uit de rolfondant te snijden.
Die cirkel heb ik dan voorzichtig over de cupcake gedrapeerd en voila, je hebt een cupcake vol met rode stippen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten